للمراسلة//sufficientlys@yahoo.com

أول مدونة مصرية تحارب الفساد من داخل المؤسسة وتساعد الوزارة والحكومة والجهات الرقابية في إصلاحها


مرحبا بك آخى الزائر في (صوت مدربين مصلحة الكفاية الإنتاجية والتدريب المهني)

السيد المهند س رئيس المصلحة السادة الزملاء

السادة الزملاء ليس معنى اسم المدونة أنها تخص المدربين فقط بل هي مكان لكل زميل يكتشف فساد في اى منطقة من مناطق المصلحة في جميع أنحاء مصر أو زميل يتعرض لمعاملة سيئة أو حقه ضاع مع حوت من حيتان هذا الزمن فالهدف هو جمع كل من هو تحت مظلة مصلحة الكفاية الإنتاجية فهذا هو المكان الوحيد الذي سيجمعنا إلى ما فية الخير لهذة المصلحة ومحاربة الفساد فيها وتأكد إن رسائلك لا يعلم عنها احد ارسل لنا على sufficientlys@yahoo.com

جميع التعليقات تنشر على الرئيسية دون حذف

اضغط هنا /قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة رقم 47 لسنة 1978

للاشترك فى جروب صوت موظفين مصلحة الكفاية الانتاجية على الفيس بوك اضغط هنا


مرحبا بك آخى الزائر في (صوت موظفين مصلحة الكفاية الإنتاجية والتدريب المهني)//




شارك معنا

ارسل لنا على trainers.trainers5@gmail.com

جميع التعليقات تنشر على الرئيسية دون حذف





الأحد، مارس 04، 2012

تقرير تطوير المصلحة الذى تقدم به المهندس مصطفى سليمان فور رجوعه من كوريا

هذا التقرير جاء الينا
السيد الدكتور مهندس/ محمود عيسى

وزير الصناعة والتجارة الخارجية

تحية طيبة وبعد

مقدمة لمعاليكم المهندس /مصطفى محمد السيد سليمان من مجلس التدريب الصناعى حيث كلفت بالعمل رئيسا لمركزية شئون مناطق التدريب بمصلحة الكفاية الانتاجية بتاريخ 17/3/ 2010 وأنهى التكليف بتاريخ 19/2/2012 .

معالى الوزير لقد اجتهدت كل جهدى منذ كلفت بهذا العمل ان اعمل على وضع القواعد التى تساعد على بناء الاسس السليمة لاصلاح حال المراكز والمناطق سواء كانت تعديل البرامج أو اساليب التدريب، أسلوب المتابعة المهنية والفنية ، أساليب ومنهجية اعداد المدرب المحترف وكيفية الارتقاء بمستوى المدربين الحاليين ، وأساليب وطرق الشراء والتخزين،ووضع معايير موضوعية وعلمية لاختيار الكوادر المختلفة بدلا من الاساليب التى كانت متبعة،....ألخ. وكل ذلك في حدود صلاحياتى وسلطاتى وبصبر شديد وسط مقاومة شرسة من بعض اصحاب المصالح بداخل المصلحة ثم بعد ذلك من بعض اصحاب المصالح من غيرهم.

وقد كنت ممن تصدى للفساد والفاسدين بالمصلحة وحاربتة وحولت موضوعات كثيرة للنيابة الادارية وموضوعات اخرى حساسة طلبت تحويلها ولم تحول حتى الان!!، وأناس تحوم حولهم الشبهات والروائح الكريهة طلبت نقلهم ولم يستجب لطلباتى المتعددة.

كما تم مناقشة ذلك خلال اللقاء الذى تم مع معاليكم خلال شهر ابريل عام 2011 ، كذلك كانت هناك اختلافات في الرأى والرؤى مع قيادة المصلحة اعتراضا على مهادنة الفاسدين وأسلوب القيادة وطريقة معالجة الامور بالمسكنات، ويشهد على ذلك المذكرة التى تم رفعها لمعاليكم خلال شهر سبتمبر 2011 وكذلك ما تمت مناقشتة مع السيد المستشار اشرف عمران المستشار القانونى للوزارة في هذا الشأن خلال شهر ديسمبر 2011.

لقد كنت في مهمة اشراف وتنسيق وقيادة لفريق المتدربين بالمنحة الكورية المقدمة من مؤسسة الكويكا لمديرى مراكز التدريب المهنى بالمصلحة من يوم الجمعة الموافق 3/2/2012 وحتى يوم السبت الموافق 18/2/2012 حيث عدت مساء" وفوجئت بما حدث.

واننى في هذا الصدد اعرض الاتى محاولا ايجاد حل لهذة الاشكالية من خلال معايشتى وخبرتى مع المصلحة والعاملين فيها منذ عام 2007، وحيث فقد الناس الثقة في القيادات السابقة والحالية للمصلحة، نتيجة سياسة المسكنات واعطاء الوعود البراقة مع عدم تنفيذها واهمال احوال الناس فضلا عن التعامل معهم بعنف وتعالى وتقريب اهل الثقة وتمييزهم على اهل الخبرة والقدرة..

ويتلخص في الاتىللسيطرة عل موجة الغضب الحالية وجو عدم الثقة السائد :

** نقل الموظفين المتهمين بالفساد وبالأعانة علية فورا من وظائفهم (لصالح العمل) والبدء فورا في اجراء التحقيقات القانونية معهم.

** مراجعة قانونية فورا لجميع اوامر الشراء التى تمت بالامر المباشر واحالة المخالفات التى تثبت والمتسسبين فيها للنيابة .

** التحقيق القانونى عن اسباب نفاذ ميزانية المصلحة للعام 2010/2011 في شهر مارس 2011 واحالة المتسببين للتحقيق فورا.

** التحقيق في العجز المالى لموازنة 2011/2012 ونفاذ مخصصات المكافات للعاملين خلال الربع الاول من العام المالى واحالة المتسببين الى التحقيق فورا.

** سد عجز باقى نسبة ال 200% حوافز وهى ال 22% من اى جهة كانت بشكل دائم على سبيل المنحة وليس سلفة خصما على موازنة العام المالى القادم من موازنة المصلحة حتى لا تتكرر نفس المشكلة.

** دعم فصل نسبة أثابة الامتحانات ال 200 يوم عن نسبة الحوافز ال 200% وخاصة وان تكلفتها بالنسبة لمصلحة الكفاية ليست كبيرة.

** الابقاء على صندوق الحساب الخاص لكونة احد مصادر زيادة دخل العاملين وذلك بالتوسع في الدورات التدريبية والتشغيل للغير والتدريب الانتاجى واستغلال كافة المصادر المتاحة بالمصلحة بشكل ايجابى، مع مراجعة الاليات القانونية والمالية والاجرائية اللازمة لذلك واكبر دليل على ذلك مشروع تدريب خريجيين كليات الهندسة والذى تمكن من تدريب 25000 متدرب محققا دخل ناهز ال20000000 عشرون مليون جنية للمصلحة خلال الفترة من اغسطس 2009 وحتى ديسمبر 2011 .

** اختيار القيادات التى تتمتع بالقدرات الادارية والفنية والقادرة على قيادة المصلحة في هذة المرحلة.

ونود الاشارة الى ان هناك العديد من مشروعات التعاون مع جهات مختلفة اجنبية ومحلية لازالت مفتوحة قيد التنفيذ ولم تتم بعد وبعضها لا زال تحت المناقشات والمباحثات مثال:

موضوع التوأمة مع الاتحاد الاوربى، التعاون مع الكويكا ، التعاون مع الجانب الهندى ، التعاون مع الجانب الالمانى (جى اى زد)، الصندوق الاجتماعى ، منظمة العمل الدولية ،...ألخ.

وتفضلوا معاليكم بقبول وافر الاحترام

مهندس / مصطفى سليمان

مجلس التدريب الصناعى

هناك 34 تعليقًا:

  1. وانشاء الله انت بقه الجن ابو عين ازاز !!!!! يعم انت منهم وشريك ليهم وبالمناسبة بتقبض كام وعشرين الف فى الشهر غير المكافأت ياشاطر. وليه مصلحتش اى حاجة طول المدة اللى قعدتها كمسئول بالمصلحة؟؟؟؟؟؟ بلاش قرف يتكوا نصيبه انت ونهال وطه وباقى الحرامية.

    ردحذف
  2. كلام المهندس مصطفى سليمان جميل ومنطقى ونتمنى أن يتحقق ولكن ليس على يديه .الرجا من السيد الوزير أن يختار قيادة قوية قوية قوية.جريئه فى الحق .عادلة بغير خوف .صريحةمن غير لف ولا دوران.لكى تحقق هذة الاهداف .

    ردحذف
  3. ياعم حل عن سمانا وكفايكم سلب ونهب تقدر تقول للوزير أيه أنت خدت من الصندوق وقد أيه مكأفات عملها لك أحمد طه .. ولسه مكأفاة اليفط لمكتب القبول ؟؟؟؟ تقدر تقل للوزير يا أمام الجامع المتدين قد أيه حصلت عليه من الميزانية اللى أتخربت على أيدك وأيد كل الفاسدين فى الديوان
    أنا مش عارف ليه متمسك ترجع للفرخة اللى بتبيض دهب لك وأمثالك ؟؟؟ دى صفحة مريرة وأنطوت عانى منها كل واحد فى المصلحة .. حل عن سمانا وشفلك حته تانية تتدعى فيها الفضيلة والنزاهة ... واللى ملوش غير فى أهله مليش خير فى حد ... طبعا فاهم ... اهله يعنى شلة المجلس والحد هو الغلابة اللى فى المصلحة ........... شوفلك سكة بعيد عنا وكفايكم بهدلة فى الناس لحد كده.. ولا مفيش متوهه تلمك غير المصلحة ....أكيد طالما أنت النزيه العفيف ميه مكان ياخدك بس بعيد عنا

    ردحذف
  4. الى م/مصطفى سليمان
    بعدعامين من الصمت الرهيب وضح لك الفساد
    بعد عامين من تكليفك باصلاح احوال المصلحة
    ام جاءتك الشجاعة بعد اقصاء احمدطه
    ان تتكلم
    كان اشرف لك ان تظل على صمتك
    ولكن اختلافك مع احمد طه هو ما دفعك الى الكلام الان
    الم تخطب فى الناس فى المساجد ان كلمة الحق عندسلطان جائر تساوى الدنيا وما فيها بشرط ان
    يكون صاحب السلطان مازال فى منصبه
    لا بعد ان يعزل

    ردحذف
  5. الى م/مصطفى سليمان
    جاء فى كلامك ان الدورات حققت 20مليون جنيه خلال عامين
    من حصد تلك الملايين هل العاملين بالمصلحةلالالالا
    كيف وحقوقهم فى الموازنة تم سرقتهاوظهر عجز فى الموازنة تخطى 8 مليون جنيه
    يبقى اجمالى ما تم سرقته18مليون جنيه
    على اعتبار ان 50% من الايرادات تدخل ميزانية الدولة
    كانت تستطيع المصلحة عند ضخ الــ50% (10مليون) ان تحصل على جزء كبير منهم من الماليةلحصول العاملين على 200% بعيدا عن ايام الامتحانات
    ودعنى اسألك سؤال ما هو المبلغ اللى حصلت عليه من تلك الاموال ؟

    ردحذف
  6. يا باشمهندس/ مصطفى سليمان
    انت كنت رئيس للمصلحة وكنت رئيس المركزية لشئون المناطق وكذلك شئون التدريب يعنى المصلحة كلها وكنت الكل فى الكل لان كل اللى كانوا جايين من مجلس التدريب الصناعى سواءالمهندس /احمد طة والسيد/مصطفى عبدالرحمن والمهندس/محمود كمال واخيراالمهندسة/ نهال والسيدة/كوثر
    و...و...و...و...الخ كانوا لايفهمون فى التدريب ولازالوا
    بس انت كنت فاهم شوية بسبب احتكاكك بابناء المصلحة
    وتعلمت منهم شوية لكن لسة برضة بدرى عليك كتير علشان تفهم تدريب زى ابناء المصلحة اللى حظهم شوية
    وسيادتكم كنتم الكل فى الكل لاكثر من عام ولم تفعل شيئا يذكر للاسف الشديد جاى الان وعايز تعمل بطل بعدما خربتوها انت واحمد طة ومساعدية اقصد وعصابتة اللى نهبوا المصلحة ورجعوها للوراء سنين
    والان هل تكذب على نفسك ام تكذب على معالى الوزير
    هات انجاز واحد لة قيمة لما كنت الكل فى الكل طوال عام كامل ارجوا ان تكون صادق مع نفسك

    ردحذف
  7. هو أنتم مالقتوش غيرنا تستهبلوا عليهم وتاخدوا فلوسهم خلاص باعم الأمام أبو لسان ( .....) بينقط أدب وذوق ومسكنه بطلنا نبقى عبط ومش حنكرر المجلس النهب والتقليب الصناعة الأستهبالى بتاعكم تانى فى المصلحة ... (( ولا يلدغ المؤمن من جحر مرتين )) مش كده يا أمام الجامع ومتقى ربنا ..خليكم جبهم بعيد عنا وحنوافق انك ترجع بس ورد كل الفلوس الحرام اللى قيضتها بدون وجه حق ؟؟؟ تقدر ولا حاتكش ملك وتقول عصفور فى اليد أحسن من 100 فى المصلحة !!!!!!!!!!!!!!!!1

    ردحذف
  8. السيد / مصطفى سليمان
    لقد كنت سلبيا
    لقد كنت مستفيدا
    لقد كنت شيطان اخرس
    لقد كنت بلسان زالف ( ولزمتك المحترمة : قله امك ... حنفى ) هههههههههههه
    ----------------------------
    نقلك فات فات واللى راح راح ونساه وانسانا افضل لك ولنا .
    ولى سؤال واحد :
    - هل سيادتك صرفت من اثابة ييفط مكاتب التنسيق بالفعل .. فاذا كان فعلا كذلك اذن انت شريك اصيل فى كل الوقائع او معظمها التى حدثت ابن فترة اسوء قيادة مرت على المصلحة .

    ردحذف
  9. الى وزير الصناعة
    نظرة الى مجلس التهليب(التدريب)الصناعى
    تم صرف 20 مليون جنيه من ميزانية المصلحة على مشروع الجدارة المهنية حتى الان
    نظرة الى مركز تهريب(تحديث)الصناعة
    كم من الملايين اهدرت فى كلايهما
    مش حرام الاستمرار والبلد فى حاجة الى تلك الملايين

    ردحذف
  10. يامعالى وزير الصناعة حاسب الناس دى على مانهبوه فى نصابية الجدارة وأسئلهم فين الطلبة الى حصلو على شهادات الجدارة ونتمنى تقيم ومحاسبة هذة الصناديق من أجل مصر أذا كنت بتحب مصر ولا .

    ردحذف
  11. يامصطفى روح......أتصلحت

    ردحذف
  12. خذ عندكم الملف الذى لم يتم فتحه حتى الان من السرقات والنهب على مدار العشر سنوات الماضية والذى يستتر وراء الدورات
    ملف معهد تدريب الكوادر والتى تتحكم فيه اكبر امبراطورية على راس المصلحة المهندسة كريمة الجريتلى والمهندسة ناهد الابراشى (اي كان اسمها )
    والملف الاخر هو ملف معهد التكنولوجيا المتميز
    الملايين
    الملايين
    الملايين
    الملايين
    الملايين
    الملايين
    المنحات والسفر الى الخارج للفسح بلا مبرر
    وعلى مرأى ومسمع من الجميع
    اى فوضى نحن فيها
    هو كل واحد حصل على شهاده دراسية عليا يركب فوق رؤس البشر ويضع قدمه عليهم بهذا الخسة والوضاعة
    اى شعب نحن
    نأكل فى انفسنا كالاسماك
    السمك الكبير والحيتان تلتهم كل ما حوليها
    يارجال المصلحة افتحو ملفات معهد تدريب الكوادر
    ومعهد التكنولوجيا المتميز
    الحصة تحسب للمدرب للمدرب للمدرب بواقع 25 جنيها
    ارجو ان لااكون قد بالغت فى القيمة

    ردحذف
  13. انتو ناسين اهم موضوع الافرولات اللي اشتراها بــ 3 مليون من مصلحة السجون واللي جري في لجنة الفحص والاستلام الم تذهب مع اللجنةليس رئيسا ولكن مشرف عليهم علشانيستلموا وميكحوش في الاستلام والا قول لنالماذا كنت تذهب معهم اصلا اذا كنت انت لست عضوا في اللجنة كماتقول

    ردحذف
  14. حسبتها غلط يا مصطفى سليمان قصدى عبدة مشتاق هو انت لسة عبدة ومشتاق تمسك المصلحةاوعى يكون فاكر نفسك انك فارس بنى حمدان وانك هتعدل المايلة
    منة للة المهندس/ رشيد بلانا بيكوا واللة يكرمة الدكتور/ محمود عيسى شال البلوى صحيح اتاخر كتير لكن اهو شالكم
    انسى لو سمحت المصلحة وشوفوا حاجة تانية ترموا عليها بلاويكم الزرقة ومنة للة المهندس رشيد
    وبطل تشتاق يا عبدة
    واية اخبار افراد العصابة احمد طة وشركاة

    ردحذف
  15. السيدالمهندس/مصطفى سليمان

    لو عندك شجاعة قول المصلحة اتنهبت ازاى
    هو انت نسيت موضوع الافرولات واستلمتها غير مطابقة للعينة علشان ..............

    ردحذف
  16. الى السيدالمنافق / مصطفى سليمان
    اتقى اللة وتوب الى اللة
    لانك فضلت لمدة حوالى سنة او اكثر وتنافق فى احمد طة ولما فهموا شوية فى التدريب زبلوك وعلشان كدة انت حاولت تقرب من ابناء المصلحة بعد ما اصبحت زبالة احمد طة على فكرة كلكم كنتم زبالة بس انت بكدة اصبحت زبالة الزبالة لانهم زبللوك
    تخيل لما زبالة تزبل زبالة
    توب الى اللة ونظف نفسك من الزبالة
    توب الى اللة ولا تنسى قول اللة تعالى "ان المنافقين فى الدرك الاسفل من النار"
    وعلشان ربنا يتوب عليكوا لازم ترجعوا الحقوق لاصحابها ابناء المصلحة

    ردحذف
  17. تطوير ايه ياابو تطوير الدقون هم اللي يرسمو للك الخط اللي تمشي عليه

    ردحذف
  18. كلمة مصطفى سليمان فتحنا كل الملفات وخرج من المصلحة والملفات معة وهلال ظهر فى الصورة الان لانة بياكل عيش من وراء المصلحة تقدر تقول بياكل هبر كبيرة وبياكل اللى حوالية من المصلحة الناس الكبار فقط وممنوع الاقتراب الى الغلابة الذين يقومون بالعملية التدربية من مدربين والاداريين والمدرسين ياريت نفتح ملف تحديث مراكز التدريب المهنى لان هلال واخد فية الكثير

    ردحذف
  19. يارب نفكر شوية فى المحافظة على المصلحة اكل عيشنا واولادنا ونبدا نفكر فى ترشيح قيادات نثق فيها وفىنهزتهاوتطالب بحقنا ولا لازم يجلنا احد من خارج المصلحة ليتعام فينا او ينهبها وحرام كدة وقف الحال

    ردحذف
  20. ما كل هذا الكره ؟فى قلوب البشر ؟
    م / مصطفى سليمان عمل خيرا كثيرا ولو لم يخف إلا من الله لكان أفضل من جاء الى المصلحة ، وأنا أول من تعرض لظلم كبير منه بعد أن فوضت الأمر اليه بعد المولى عز وجل وبقى بجانب الحق وجانبى فترة لم تتجاوز أيام ولكن أصحاب الصوت العالى والكذابين أخافوه بالباطل والإفتراء والتخويف من الأديان فظلمنى ؟ولم أعاتبه ولكنى لتأكدى من عدالة السماء تركت أمرى لصاحب الأمر لأخذ مظلمتى منه يوم القيامة؟
    ولكن الله معه ينصرهفهو فى موقف لايحسد عليه؟
    اللهم ولى من يصلح أمورنا وخاصة ونحن فى هذه الفترة التى لن يرضى أحدا ولو ملاك من السماءاللهم لاشماته ، أعانك الله يامن تتولى رئاسة مصر ، أعانك الله يامن تتولى رئاسة المصلحة ، أعانك الله ياطالب التدريب المهنى وليس الهندسة ( لأن دبلوم التلمذة الصناعية القائم على ساعات بالورش لم يستطع الطالب الحصول عليها ) وتلك الطامة الكبرى ؟
    فعماد الصناعة سينهار بانهيار المصلحة ؟
    افيقوا قبل فوات الأوان ؟

    فراشة النهر

    ردحذف
  21. بسم اللة الرحمن الرحيم
    ايهاالاخوةالزملاء لعن اللة قوما ضاع الحق بينهم انا زميل لكم من وجة بحرى وعملت عن قرب مع المهندس مصطفى سليمان ولمست فية الاخلاق العالية والتواضع والفهم للتدريب ومشاكل المصلحة وللامانة الراجل كان اول من تصدى لجحافل الفساد فى المصلحة وكان على خلاف مع احمد طة ومصطفى عبرحمن بسبب بدر عباس وعصابتة والفساد اللى موجود فى المالية والمشتروات.
    واعتقد ان بدر والفلول بتاعتة وبتوع النقابة اللى افسدوا كل شيىء هما اللى بيحاولوا يشوهوا صورة الراجل.
    ونحن نشهد انة كان راجل محترم فاتقوا اللة. وكفياكم بقى وحسبنا اللة ونعم الوكيل فيكم الى يوم الدين

    ردحذف
  22. يا ناس بقى الراجل اللى وقف جنبكم وحارب عشان مصالحكم وحقوقكم واتاخد فى الرجليين مع الباقيين فى وسط الهوجةولسة بيحاول يساعدكم يكون دة جزاؤة.
    أخص عليكم أخص ، ربنا اسمة الحق واسئلوا السادة الزملاء اللى بيطالبوا بحقوقكم دلوقتى مين اللى كان مهاهم ومين اللى كان بيلاعبهم، واضح ان اللى كانوا متضررين من محاربة مهندس مصطفى سليمان لهم هما اللى بيعملوا كدة علشان الناس تكفر بكل القيم ويبقى مفيش قدوة خالص.

    ردحذف
  23. ياناس عاوزين نركز فى حل مشاكلنا وكفاية تصفية حسابات وعلى فكرة كل ملفات التحديث وغيرها اتفتحت مائة مرة واسألوا عاطف ومحمود الحناوى والجهاز التنفيذى والمستشار العربى ... وكل التواهان اللى بيحصل لنا ده علشان ميبقاش لنا قضية محددة ويتقال علينا اننا مش عارفين احنا عاووزين ايه واننا عاوزين نخرب وبس وكل واحد اخد جزاء من رئيس سابقا أو حالى له عاوز ينتقم منه ويصفى حسابه معاه..ارجوكم وحدوا الكلمة ..حددوا المطالب..واحذروا التوهان..والله معنا.

    ردحذف
  24. ايها المهندس الهمام مصطفى سليمان 1+1=2
    1- اين هو المجهود الذى بذلته من اجل التدريب المهنى واصلاحه افرولات واحذيه تم شراؤها من مصلحه السجون بملايين الجنيهات يفط واعلانات من اجل الطلبه مع العلم قبول الطلبه كان يتم اضعاف هذه الطلبه دون اعلانات ويفط لغايه ماوصلتوا حضراتكم والتدريب باظ وفشل ولم يتم تحديثه وانما تم جهله وذلك بسبب المكافات والتورته التى يتم تقسيمها .
    2- لقد كنت في منحه كوريه انت ومديرى المراكز من هم مديرى المراكز الذين فازوا بمنحه كوريا اقولها لك ادارى + مدرب + اخصائى هندسه حديث التعيين + رئيس قسم تدريب عملى + اخصائى هندسه اول + 2 مدير مركز
    3- تم تقديم شكوى بسبب السن لانه كان يوجد شرط السن المهندس مصطفى سليمان سنه 39 سنه مدير مركز الزقازيق 38 سنه الذى يسب ويلعن في العاملين المعتصمين بالمصلحه بسبب طموحاته العاليه ومصالحه الشخصيه والمرشح من قبل المهندس مصطفى سليمان مدير عام منطقه العاشر
    4- نقل الفاسدين والتحقيق معهم من هم الفاسدين في رايك الذين كانو يصرفوا المكافات اكثر من عشرون الف جنيه ماسبب هذه الكلام اقول لك تم تمييز المهندسه نهال في مكافاه عن حضرتك وهناك تم الانشقاق والاعتراض.
    5-مراجعه قانونيه بالمشتريات التى تمت بالامر المباشر الامر المباشر يتم في حاله الضروره والقصوى للتدريب مش احسن من عدم وجود الاحبار وعطل في ماكينات التصوير وطابعات الحاسب الالى والمطبوعات التى لاتوجد ويتم تعطيل بعض الاعمال بسببها وبشهاده الشهود وجميع العاملين بلجنه الصيانه حضرتك كنت السبب في تعطيل هذه الاحتياجات
    6- هل يصح من رئيس ادارة مركزيه لشئون المناطق يحرض مديرى المراكز بالتعامل معه دون الرجوع لمدير عام المنطقه وهذا مخالف للقوانين والتسلسل الوظيفى وهذا حصل فعلا امامى بالتليفون كذا مره ومع مديرى المراكز ازاى
    7-التحقيق في العجز الميزانيه ونفاذ بند المكافات الذى انت وزملائك نهبتوا منها كثير جدا يوجد شق مالى صغير ان اى مكافاه لرئيس المصلحه ورؤساه المركزيات لايتم الا بموافقه الوزير وليس بمذكره من مدير عام
    8- وفى النهايه حسب الله ونعم الوكيل فيك وفى جميع زملائك من مجلس التخريب الصناعى وشكرا

    ردحذف
  25. الحقيقة دى اول مرة اكتب للمدونة برغم انى احيانا بتابعها، لكن انا شايفة ان اسلوب الحوار فى المصلحة بقى هابط خالص وواضح ان الفلول واعداء النجاح كتير وكل همهم يشوهوا صورة غيرهم ولو خلصوا من اللى مشيوا هيمسكوا فى بعض ودة فعلا اللى حاصل دلوقتى امام الجميع.
    لا يخفى على احد ان المهندس مصطفى سليمان كان راجل محترم والادلة على ذلك كثيرة، فهو وقف بقوة لكى يوقف فساد بعض مديرى عموم المناطق ونجح فى تنحية عدد منهم وهنا ارتاح الناس كتير اوى واسئلوا زملائكم فى تلك المناطق ولم يستطع نقل البعض لتمسك احمد طة بهم ظنا منة انهم فى صفة!! كما اعترض الرجل بقوة على عدم التجديد لبعض مديرى العمومواللى كانوا شغالين ولكن سطوة احمد طة واللى معاة وهو السلطة المختصة كانت اقوى، موضوع اليفط اللى بيتكلموا فية دة اللى حولة للنيابة هو المهندس مصطفى سليمان لما وجد فية شبهة سرقة وتجاوز واسئلوا مدير عام وجة بحرى وامين مخازن بحرى،اما عن اصلاح التدريب فتعالوا شوفوا لجان المن المتخصصة فى كل المهن من الكفاءات من جميع المناطق وشوفوا الناس دى شغالة ازاى ، وشوفوا الخامات اللى كانت بتتسرق وبتتنهب وبعد كدة تصبح رواكد مين اللى اكتشف كل دة، ومين اللى بدأ فى تصحيحة، الحقيقة الموضوعات كتير اوى والراجل دة من افضل الناس اللى جت المصلحة وهوانسان فاضل وفاهم شغلة كويس ، لكن من الطبيعى ان كل من كانت لة سبوبة تسبب مصطفى سليمان فى وقفها لازم يقول علية كدة واكتر من كدة . ياناس حرام عليكم خللى عندكوا شوية ضمير وشوية اخلاق ، وانا عن نفسى اتوجة باعتزارى للسيد المهندس المحترم الشريف مهندس مصطفى سليمان عما صدر او يصدر من بعض السفهاء معدومى الضمير الذين يحاولون حتى افشال جهود زملائهم الشجعان اللى بيطالبوا بحقوقهم والقضاء على الفاسدين.

    ردحذف
  26. اقول لك يامصطفى ياسليمان روح منك لله بقى عاوز ترجع تانى للمصلحة ياناهب كل اموال المصلجة انت والذين جم معاك يااخى حل عن سمانا صدق ان افعالك وتصرفاتك فى العمل كلها تصرفات عيال خايبة تنم على انك ليس لديك دراية بالتدريب وانما فى صرف المكافات والمشاكل والنميمة واستخدام سيارات المصلجة وكل شئ فيها لاغراضك الشخصية فحل عن سمانا وخليك فى مجلس التخريب الغير صناعى

    ردحذف
  27. نفس الاسلوب الوسخ بتاع الجماعة اصحاب شركة الاميرة والمنتفعين بتوعهم واللى تسبب مصطفى سليمان بضياع سبوبة كبيرة عليهم لما راح عمل الملابس والاحذية لجميع الطلبة والمدربين ( مش لبتوع الجدارة بس زى المرة الاولانية اللى جابوا فيها شغل بايظ ولهفوا فية هبر كبيرة )علشان كدة نارهم ما بردتش وقعدوا يحاولوا يشككوا فى الموضوع وفى اللجنة وفى المهندس مصطفى نفسة .
    وطبعا سبق ان احنا اعضاء اللجنة ردينا عليهم بالمستندات وبالادلة القاطعة من حوالى شهرين واخرسناهم ، لان العملية مش مجرد كلام والفاء التهم جزافا بغير دليل واستغلال ان معظم الناس مش عارف الموضوع صح.
    الموضوع ان ابواب السرقة والنهب كانت بتتقفل عليهم واحدة واحدة وبتوع الاميرة بدءوا يصرخوا وبدأت السبوبة والنهب يقل ، مين السبب فى كل دة طبعا المهندس مصطفى سليمان اذا يبقى لازم يحاولوا يهاجموة ويسبوة ويشوهوا صورتة، لكن كلة فشنك لان الراجل اشرف من كل الفلول والحرامية دول .

    ردحذف
  28. ارجو من المعتصمون امام المصلحة ان يرجعوا الى رشدهم ويتركوا الماهيات والحسابات يقوموا باعمالهم فى هذا الوقت لانه يوجد الان مرتبات للعاملين يتعين عملها والا يتعرضوا واولادهم للتسول وكذا مستحقات للبنوك والمعاش يتعين سدادها والا تم توقيع غرامات تاخير على المصلحة مين الذى يتحملها وارى ان تقوم المصلحة بصرف نسبة ال22% مع الاستمرار فى الاعتصام حتى تحقيق باقى المطالب فعصفورة فى اليد الان خير من الف على الشجر

    ردحذف
  29. يا سم مان بطل بقي تشكر في نفسك علي لسان الاخرين كلنا فهمينك ولو سألنا علي الفساد فعلا لكان اسمه مصطفي سم مان كل خلافاتك مع احمد طه لم تكن لصالح العمل كما تدعي ولاكن من اجل كرسي رئيس المصلحه آمنيتك منذ ايام طنطاوي هو انت نسيت المعلومات التي كنت تحصل عليها منه وتنسبها لنفسك افتح الاجنده بتاعتك واقرا منها كويس

    ردحذف
  30. يا كداااااااااب يا مفتري الي حول موضوع اليفط للنيابه هو احمد طه نفسه |مش حد تاني |وماتنساش انك كمان متحول للنيابه في حاجات كثير

    ردحذف
  31. واضح ان احد فلول احمد طة وهما معروفين جدا هما اللى بيكتبوا الكلام الفارغ دة، الموضوع اتعرض من منطقة بحرى على المهندس مصطفى سليمان فطلب الرجل احضار عروض على نفس المواصفات ولما قدمناها لة عرضها على رئيس المصلحة طالبا تحويلها للنيابة ولا يملك رئيس المصلحة الا تحويلها لانة لو معملش كدة كانت هتروح هتروح .
    والدليل على كدة ان موضوع اليفط الثانى أبو مائة ألف جنية راح النيابة مباشرة من غير عرض على رئيس المصلحة.والموضوع كلة عندنا فى بحرى واحنا موجودين وجاهزين والمستندات كلها فى النيابة ولسة فية مفاجات!!
    وياريت تنقطونا بسكاتكم يا حرامية يا ز بالة يا فلول انتوا واللى بيحركوكوا حتى الان ولو انتوا صحيح رجالة قولوا اسمائكم وخللى الكلام على المكشوف بدل ما كل شوية تحاولوا تجرحوا فى الراجل اللى كشف ملاعيبكم هو والاحرار المحترمين من ابناء المصلحة، الراجل اللى جزمتة اشرف منكم اشرف منكم جميعا، وفضوها سيرة بقى.

    ردحذف
  32. يا أيها القائمون بالموقع هل تعلمون ان الله موجود؟ و سوف يحاسبكم على هذا الموقع الذى أدخله يومياً و مئات غيرى و لو فيه أوراق و مستندات تدين هذا المهندس مصطفى سليمان اظهروها حتى يتم الحكم عليه من محكمة صوت المدربين و كفاية اشاعات من غير و دليل .هذا الموقع ملكنا و أى حد يكلم على أى حد من غير دليل فى قلبه مرض و كاذب و لتعلموا أن المصلحة مليئة بمدربين أكفاء و شرفاء

    ردحذف
  33. واضح جدا وباضم صوتى لصوت الزميل السابق ان من يكتبون التعليقات ضد المهندس مصطفى سليمان والذى عملت معه واعرفه جيدا واعلم انه الوحيد الذى وقف ضد بدر عباس والعناصر الفاسدة بالمصلحة ...واضح جدا ان من يكتب بهذا الاسلوب السخيف الغير لائق لا يخرج عن بدر عباس او مصطفى عبد الرحمن اللى قاعد من غير شغلة ولا مشغلة فى المجلس لقرابته باحمد طه او خيرية او اى حد من شلة بدر عباس اللى وقف لهم المهندس مصطفى وتقدم ضدهم بشكاوى هى الآن فى النيابة .... ويمكن اللى ميعرفوش البعض ان المهندس مصطفى حاول كتير مع المهندس احمد ان يتعاونا لتطهير المصلحة ولكن الافعى مصطفى عبد الرحمن كان يقف دائما يشوه العلاقات ويدبر المؤامرات ليفسد العلاقة بين احمد طه الذى انساق لبدر عباس ومصطفى عبد الرحمن ... ولمن لا يعرف ...المهندس مصطفى لا يريد ان يعود للمصلحة بل نحن من يريده وحتى لو لم يقدر له العودة فيجب ان نقول كلمة الحق ...ارجعوا لكشوف المكافآت ستجدون ان اسم المهندس مصطفى اقل الاسماء ان وجد اصلا .... ارجعوا بالذاكرة واعلموا من فتح لكم باب مكتبه فى حين كان احمد طه وشلته يطلقون عليكم الرعاع !!!!! ارجعوا بالذاكرة واعرفوا من اوقف موضوع اليفط الذى تتحدثون عنه معذرة اعلم انكم زملائى بريئون من ذلك وان من يقول هم الشلة الفاسدة التى اشرت اليها ولو عندهم الشجاعة يكتبوا اسماءهم ...اما نحن لا حاجة لنا لكتابة اسماءنا على المداونة فقد كتبناها فى مذكرة تأييد للمهندس مصطفى وارسلناها للوزير ....

    ردحذف
  34. أتمني الأمور كلها تكون وضحة ويكفي الكلام علي المستغتي حالياً توجد اعتصامات فلازم تكون الأمور واضحة ولي عمل شيء للمصلحة يذكرهوعمل أه للمصلحة ولو غلطان يعتذر الناس إلي أخذت فلوسوحولها للتحقيق يذكر أسمها مادام توجد مستندات علشان باقي الزملاء يعرفواالفاسدين لأن المداونة أصبحت الشاشة لأوضاع الحقيقة فبرجاء التصريح بماحدث وليس علي المستخبي وممكن عد م ذكر أسم الراسل لهذه التصريحات لأنها هتعمله مشكلة والكل يعلم ذلكلغاية الأحوال تنصلح

    ردحذف