للمراسلة//sufficientlys@yahoo.com

أول مدونة مصرية تحارب الفساد من داخل المؤسسة وتساعد الوزارة والحكومة والجهات الرقابية في إصلاحها


مرحبا بك آخى الزائر في (صوت مدربين مصلحة الكفاية الإنتاجية والتدريب المهني)

السيد المهند س رئيس المصلحة السادة الزملاء

السادة الزملاء ليس معنى اسم المدونة أنها تخص المدربين فقط بل هي مكان لكل زميل يكتشف فساد في اى منطقة من مناطق المصلحة في جميع أنحاء مصر أو زميل يتعرض لمعاملة سيئة أو حقه ضاع مع حوت من حيتان هذا الزمن فالهدف هو جمع كل من هو تحت مظلة مصلحة الكفاية الإنتاجية فهذا هو المكان الوحيد الذي سيجمعنا إلى ما فية الخير لهذة المصلحة ومحاربة الفساد فيها وتأكد إن رسائلك لا يعلم عنها احد ارسل لنا على sufficientlys@yahoo.com

جميع التعليقات تنشر على الرئيسية دون حذف

اضغط هنا /قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة رقم 47 لسنة 1978

للاشترك فى جروب صوت موظفين مصلحة الكفاية الانتاجية على الفيس بوك اضغط هنا


مرحبا بك آخى الزائر في (صوت موظفين مصلحة الكفاية الإنتاجية والتدريب المهني)//




شارك معنا

ارسل لنا على trainers.trainers5@gmail.com

جميع التعليقات تنشر على الرئيسية دون حذف





الاثنين، أبريل 25، 2011

كنت طرحت فكرة انتخاب المدير العام ونؤيدكم الرأي وكنت اعرف ردكم هذا مسبقا

,وجهة نظر احد الزملاء

كنت طرحت فكرة انتخاب المدير العام ونؤيدكم الرأي وكنت اعرف ردكم هذا مسبقا .
* ولكن أسباب طرحي هذا الموضوع انه في السنوات السابقة العديد من مديرا العموم من خلال مسابقات وكان الكثير منهم أسباب معوقات كثيرة بالعمل . والأكثر من ذلك هم كانوا يخالفوا التعليمات والقانونين واللوائح بأنفسهم دون الموظفين .
* فهناك بعض المناطق ممكن أدارتها بدون مدير عام كل همه جمع أكثر قدر من النقود فى فترة قيادته ولو على حساب العمل والعاملين ومنهم الكثير ....
* مدير عام مثلا خالف القوانين من أول يوم في توليته وحتى آخر يوم في فترته وهو يعلم ذلك جيدا وبساندة البعض من المصلحة .
* مدير عام لم يفيد منطقته بأي شيء سوى جلب المشاكل لها ولنفسه وللآخرين فلا يفكر سوى في نفسه ؟
* مدير عام الغرور راكبه وكل همه إرضاء رؤسائه ولا بد وان يكون على اتصال دائما بهم ليأخذ الثقة فقط كل عملة .. وطالما اخذ هذه الثقة كل الأمور عنده سواء بسواء ومكبر دماغه على طول الخط
* لم نرى مدير عام مبتكرا في عمله كإدخال تخصص جديد يحتاجه المجتمع المحلى. حتى لا يدعى البعض عكس ذلك ..
* لم نرى مدير عام حاول ربط الخريجين بسوق العمل من خلال اهتمام بالتواصل مع الشركات المختلفة في محيط محافظته وإذا وكل هذا العمل لآخرين لم يكن مهتما عشان لم يكن فيه ( كم احصل ) من النقود نظير تشغيل عمالة ؟
* البعض همه تمثيلية الحضور والانصراف صباحا فقط ولا يهم باقي اليوم وهدفه دائما مفتشي المصلحة يحضرون صباحا وكذا سيادة رئيس المصلحة أنها تمثيلية فقط .
* لم نرى مدير عام مهتم بمستوى الطالب ودخل ورشة او دخل فصلا وتعرف على مستوى الطلبة ؟؟ إلا القليل ..
* لم نرى مدير عام شدد على المدربين والموظفين والمدرسين بأنه ممنوع قيام الطلبة بإحضار الخبز من الأفران .
* لم نرى مدير عام وقد شدد على منع الدروس الخصوصية
* لم نرى مدير عام اهتم بالأنشطة الرياضية والقافية والاجتماعية ونادى بدوري رياضي بين المناطق وبعضها البعض حتى يشغل وقت فراغ الطالب بشيء مفيد وبأصل الانتماء للمصلحة وبلده .
* لم نرى مدير عام وقد دافع عن موظف طرفة له حق عند المصلحة أو في إي جهة أخرى ولو كان متأكدا من انه له الحق . فقط يدافع عن من له مصلحة معه ولو لم يكن له حق .
// أعلاه غير قابل للتعميم بشكل مطلق حتى لا نبخس حق البعض من السابقين أو الحاليين .
// هذا رأى شخصي وقد يختلف البعض معي .
======== يومية مدير عام =====
1- الظهور إمام العاملين ولو 10 ق بأنه موجود وبس .
2- احتساء القهوة أو النسكافيه بمكتبه .
3- دخول بطانة الاثابات والتحاور بشغف ما يمكن عمله وجلسات النميمة والحديث حول المدونة .والنفاق يشتعل على ودنه .
4- توقيع البوسته في 10 ق عل الأكثر ؟
5- العودة إلى جلسات النميمة ويدخل فريق ثم فريق آخر يا سلام لو كانت سكرتاريته أو أخرى فيها شيء من الجمال وكان خفيف ومراهق مراهقة متأخرة شويه أو أبدى ميوله لسيدة جميله ..
النم يكون للركب .. والبعض بيكون مبسوط بذلك .
* حتى انه كان مدير عام بإحدى المناطق كان يفرح جدا عندما يعلم إن الناس تتكلم على علاقته مع فلأنه ويتطقس بنفسه ويسأل بنفسه ماذا يقولون عنا وإيه الأخبار ويقولوا إيه عنا .
* وهناك مدير عام حاليا مراهق بإحدى المناطق هلي هذه الشاكلة .
6- التآمر على بعض الشرفاء بالعمل .. وإقصائهم من إي عمل يمكن أجادتهم فيه .
7- وسط النهار الانشغال بالمبالغ التي يتم صرفها غدا أو بعد غدا وان الشيكات طلعت أم لا إذا كانت من شمال ولا من الوحدة الحسابية أو يا ترى السيدة / نهال وقعت على الاثابات أم لا .
8- نهاية اليوم : يصبح المدير العام غائبا تماما عن مسرح عمليات المنطقة ولا تشكل له المراكز إي أهمية من مشى مشى ومن قعد قعد لا يهم فقط انتظار هواتف أو فاكسات المصلحة حتى تطمئن المصلحة إننا موجودين بالعمل وفقط يكون معظم العاملين في بيوتهم قبل انتهاء اليوم بساعات وحدث ولا حرج وبدرجات متفاوتة وحسب سيطرة مدير المركز .
****** إذن ما هو بيت القصيد ****
// أرى انه على القيادة الجديدة إن تدقق جيدا في اختيار أو ترشيح مدير عام حيث ذلك مهم جدا جدا لصالح العمل والعاملين .
// لذا أرى انه ليس من الضروري ترشيح مدير عام طالما لا يوجد ما هو مناسب . ولا يتوقف العمل بل سيكون أفضل لو أمسك منطقة مدير عام وفيه بعض أو كل العبر أعلاه .
* هذا تقرير انتوى أرسله لسيادة رئيس المصلحة حتى يطلع على الحقيقة المرة ووظيفة مدير عام بمناطق التدريب .
* وممكن السادة المدونين النشر بالصفحة الأولى ليوفروا عنى إمكانية إرسالها بريديا حيث قد يطلع عليها بنسبة 100% بأمر الله .
** اللهم بلغت اللهم فاشهد

كيف تكون مدير ناجح اضغط هنارساله الي كل مدير او رئيس في مؤسسه


/للاشتراك في الحوار ومناقشة ما يدون في المدونة مع الزملاء اضغط هنا

هناك 4 تعليقات:

  1. ينصر دينك يااستاذنا الكبير وينصرك الله على مادون ذلك المدير العام (ربنا ينتقم من الظالم)وسدد خطاك ووفقك ويهدى لنا رئيس المصلحة ويبعد عنا الناس الوحشة ونقول لا اله الا الله محمد رسول الله
    المساكين الحوامدية

    ردحذف
  2. ربنا يولينا الصالح ان شاء الله ويبعد عننا كل فاسق ومتكبر وينصرنا على الظالمين امين يارب العالمين انه على كل شىء قدير

    ردحذف
  3. حقيقي كيف تكون مدير ناجح
    عبارة جميلة جدا وياريت المدريرين يعرفوا معناها حقا
    تكون مدير ناجح في عملك وفي موقعك
    ولكن عبارة كيف تكون مدير ناجح عند بعض المسؤلين لها معني آخر هي :-
    كيف تكون مدير ناجح في كسب اكبر كم من الاموال هذا هو الهدف الاوحد لدي الكثير من المديرين
    فمثال علي ذلك مركز طنطا - بحري يوجد مشرف تدريب عملي كل همه هو كيف يحصد اكبر مبلغ من دورات كلية الهندسة علي حساب الطالب مش مهم علي حساب العملية التدريبية مش مهم المهم المالي
    سيادته اخذ حق الاداريين بطريقة ملتوية وبمساعدة مدير المركز حيث معروف ان في اداريين بيقوموا بتسجل اسماء الطلبة وكل الشغل الاداري سيادته خصص اثنان من مدربين الحاسب الالي عندة وجعلهم متفرغين تماما للعمل الاداري وتركهم الطلبة والشرح رغم الظروف التي تمر بنا والاجازات ولكن كل دة مش مهم الطالب فهم او لا مش مهم - المنهج خلص او لا مش مهم - المهم انه يخلي المدربين اداريين علشان ياخدوا فلوس وبس وبعدين يقسموا مع بعض وسيادة المدير ودن من طين وودن من عجين اصله هو كمان مستفيد
    طيب فين الضمير مهو لو كان الكلام دة في الاجازةهنقول ماشي المدربين فاضيين ولكن لما يكون في الدراسة وقبل الامتحانات - طيب نقول ايه ؟
    حقيقي مش لاقي كلام اقوله غير اتقوا الله في الطالب وفي حق الاداريين اللي سيادة رئيس المصلحة قضي عليهم لان سيادة مشرف التدريبالعملي دة كل شوية يتصل به وبسيادة السيد الفاضل مصطفي سليمان ومعهم المدربين وطبعا مدير المركز مايقدرش يقول حاجة لانه خايف من اي تليفون يروح المصلحة
    لكن هنقول ايه غير حسبنا الله ونعم الوكيل في كل ظالم

    ردحذف
  4. سيادة المعلق الفاضل اللى انت ما تعرفوش ان المدير مش بيقسم معاهم بس لا دة بيقسم وبيقسم وبيقسم وده مش جديد عليه ده صاحب سياسة فيها لاخفيها من زمان ومش من دلوقتى من ايام ما كان في كفر الزيات ده مش كده وبس لا خد عندك د فاتح بطنه كمان دى داخلة بالفطير ودى داخلة بالبط ودى داخلة بالقشطة وهو عمال ياكل علشان كده عينه مكسورة ما بيقدرش يرفع عينه في حد ولا بيقدر يعاقب حد اخطا اصله هيعاقبه ازاى وهو لسه ماكله دة احنا اترحمنا منه عقبالكم يا مركز طنطا تعالى بقي لسيادة مشرف التدريب العملى اللى اسمه على غير مسمى اسمه لا يمت لتصرفاته بصلة بالعكس اسمه عكس فعله من المفروض انه هيبقي مدير مركز في يوم من الايام طب ازاى اذا كان كل ما بيزعل مع حد يسيب الشغل ويروح بيزعل ويتقمص وياخد بعضه ويمشي يروح لماما يشتكى لا شفتى الوحشين عملوا فيا الايه يبقي ازاى ده يبقي مدير مركز كمان واحد مش مهتم بالطالب اللى هو اساس التدريب المهنى بيفضل مصلحته الشخصيه على الطالب ده مسخر المدربين لخمة دورات الهندسة وسايب الطلبة ولا شرح بقي ولا حاجة ما هى معروفة اخر السنة المدرب هيغشش الطالب وهينجحه وتبقي النتيجة 100% يبقي يخلى المدرب يشرح للطالب ليه مع العلم ان في المركز اداريين كتير ممكن يشتغلوا الشغل ده ويعملوه كمان باتقان على سبيل المثال ولا الحصر ادارية هناك اسمها نهال مظلومة معاهم في شغل دورات هندسة عندها القدرة على الكتابة وادخال البيانات على الكمبيوتر وده مش هياثر على شغلها بس يشغلوهاليه وتاخد فلوس ليه عى الفلوس تتقسم عليهمما بس مدير المركز ومشرف التدريب العملى والنمدربين اللى سايبين الطلبة طول النهار في المعامل لوحدهم ودايرين يكتبوا هنا وهنا
    حسبي الله ونعم الوكيل وربنا يرحمكم يا مركز طنط

    ردحذف